Guest Post de Liviu Păsat 

Pe Liviu îl găsești AICI: http://www.liviupasat.ro/ și https://www.facebook.com/liviupasat?fref=ts

Te anunț din start că subiectul acesta este uriaș! Să nu te aștepți că va fi acoperit complet.

Am vrut însă să scot în evidență câteva puncte de reper de aplicat în viața de zi cu zi. Am abordat mai pe larg subiectul și dintr-un alt unghi, în cartea „Obiceiuri care fac toți banii”. Cartea o poți comanda AICI: http://bit.ly/22SchGb

Aici însă voi aborda subiectul separat. Am încercat să simplific cât mai mult totul.

Să începem!

Aș vrea mai întâi să definesc câțiva termeni, pentru că e bine să fie clar de la început conotațiile  speciale din rândurile de mai jos.

Definiții

  1. Pasiune :

– o parte a definiției poate fi preluată din din DEX „Stare afectivă deosebit de intensă și durabilă pentru cineva sau pentru ceva;”

– o altă parte trebuie menționată special: „care adaugă plus valoare în viața celorlalți”, „care face diferența în viața celorlalți”

Deci când vorbim de pasiune o să vorbim de menire, de sens al vieții, de rostul pe care îl ai aici pe pământ, de scopul pentru care te-ai născut. De DHARMA – acel lucru unic care este doar al tău și care te-a făcut pe tine ca spirit să iei formă umană.

II Bani

  • aplauzele materiale primite pentru valoarea pe care o creezi.

III A caștiga bani/ a face bani

  • activitatea prin care monetizezi într-un fel sau altul pasiunea ta, modalitatea prin care ești recompensat financiar pentru pasiunea ta.

 

Care ar fi idealul?

Să știi care ți-e menirea, să „o manifești” și să posezi modalitatea prin care ceilalți te recompensează financiar pentru asta. Poți spune că atunci ai cheile împlinirii.

Deci în esență subiectul e simplu:

  • e nevoie să-ți găsești menirea/ pasiunea.
  • e nevoie să gasești o modalitate așa încât ceilalți să „cumpere” rezultatul pasiunii tale.

Cum îți descoperi pasiunea?

Sunt mai multe metode, uite câteva idei:

  • prin instruire/ educație

Exemplu personal: Pentru mine metoda a fost instruirea. Și punerea în practică. Au fost audiobook-urile cu Tony Robbins și Robert Anthony – The power of deliberate creation.  Eu cu ele am rezonat și am găsit exerciții practice care m-au ajutat

  • folosind întrebările
    • Pe o scală de la 0 la 100 ce activitate îți aduce atâta bucurie că poți să spui că ești la maxim pe scală?
    • Ce activitate îți dă atâta energie încât ai impresia că ai putea face lucrul ăla „toată ziua” fară să obosești?
    • Ce îți aduce atât de multă bucurie/ emoție încât ai fi dispus să plătești să faci asta?
    • Ce ai face și nu ți-ar veni niciodată chef să ieși la pensie?
    • Cine ești cu adevărat?
    • Ce ai face astfel încât pământul să devină rai?
  • prin rugaciune/meditație/revelație – e mult de definit aici și nu am să intru în detalii, am sa îl las totuși ca punct important pentru auto-descoperire.
  • prin experimentare. Puterea contrastului.

Exemplu personal: N-am înnotat niciodată cu ochelari de înnot. Până când am primit la un moment dat niște invitații să merg la piscină. Și pentru prima oară mi-am cumpărat ochelari. Și m-am dus să înnot. Nu mi-am imaginat în viața mea cât de simplu și de elegant poți înnota cu ochelari. Nu mai trebuia să închid ochii, nu mai trebuia să mă șterg la ochi când ieșeam din apă. A fost din prima o experiență senzațională. Acum nu m-aș mai duce fără ochelari la bazin!

  • te poate ajuta un coach – prin întrebările pe care ți le adresează.

Atenție – nimeni nu îți poate spune care e menirea ta!

Tu trebuie să o descoperi singur!

Cum faci bani?

Am să încep cu banii că e mai simplu.

Banii vin ca rezultat al valorii create. Sunt o măsură a valorii create și vin ca urmare a unui proces de vânzare-cupărare.

Exceptând câteva cazuri, a face bani înseamnă a face marketing și vânzări. PUNCT!

Într-o afacere singurul domeniu care aduce bani e domeniul marketing și vânzări.  Pentru început,  le poți grupa într-un singur domeniu: MsV.

Ca idee:

  • Marketingul e cel care îi face pe oameni să fie interesați de ceea ce ai tu de oferit.
  • Vânzările sunt chiar procesul prin care oamenii plătesc pentru ceea ce oferi.

Amândouă înseamnă comunicare! Despre cum îi poți ajuta pe oameni, despre calitățile produsului tău și (uneori) despre tine.

Și având 2 variabile vor rezulta din combinația  lor, 4 cazuri:

  1. Nu ți-ai găsit pasiunea și cu ceea ce faci acum nu faci bani.

Cum ar zice englezul „Life Sucks!” = Nașpa!

E cea  mai mare provocare pe care o poți avea. Pentru că ești într-o buclă dublă. Nu poți experimenta ce pasiune ai și nici nu știi de unde să începi.

Începe cu instruirea. Meditează. Roagă-te. Intră în contact cu oameni care își urmează pasiunea. Bate la mai multe uși, răstoarnă mai multe pietre. E nevoie să fii creativ. Creativitatea poate suplini de multe ori banii, ca să poți înainta.

  1. Nu ți-ai găsit pasiunea dar faci bani.

În cazul ăsta ai tendința să spui că banii n-aduc fericirea. De fapt, cum spune Jim Rohn: Nu știi tu unde să îi cheltuiești.

Dacă ești în cazul ăsta bucură-te! E una dintre cele mai plăcute situații de pornire pentru că poți să experimentezi. Poți să mergi la cursuri, poți să călătorești, poți să găsești și alți oameni, să schimbi mediul în care te desfășori, poți să angajezi un coach să te ghideze, etc.

Până afli care ți-e pasiunea.

Provocarea este că atunci când o găsești, logic ar fi să faci mai mulți bani cu ea decât făceai înainte. Și să structurezi lucrurile în așa fel încât să îți trăiești cât mai mult pasiunea.

  1. Ți-ai găsit pasiunea dar nu faci bani cu ea

De exemplu:

  • Ești genul de artist cu o voce superbă și care compune cântece extraordinare dar nu știe să monetizeze.

Atunci ai nevoie de un antreprenor. Ai nevoie de un X Factor, de un „Românii au talent” ca să poți să ieși în lume și să îți vinzi CD-urile, muzica.

  • Sau ești inventator. Ai nevoie sa ieși la concursuri internaționale și să iei diplome, să te vadă investitorii și să îți ofere bani pentru crețiile tale.
  • Ori ești coach/ terapeut – știi să inspiri oamenii, să îi ghidezi să își găsească propriile răspunsuri sau ai calități de vindecător.

Ca să monetizezi ai în principiu două soluții:

  • să faci un parteneriat cu un antreprenor
  • să devii tu însuți antreprenor. Înveți MsV. Înveți să comunici, să spui și altora despre tine și despre produsul tău. Înveți tu însuți să îl vinzi către cei care au nevoie și sunt dispuși să plătească pentru el.

Oamenii nu știu despre tine și despre abilitățile tale. Și atunci este important să comunici despre ce ai de oferit și să îi lași pe oameni să vină către tine. Sunt mult mai multe componente de pus în scenă (website, blog, profil de facebook, prezența în social media, canal de youtube etc), dar esența asta este: comunică despre ce ai de oferit!

Comunică online și offline. Continuu. Creează-ți o prezență peste tot. Ca oamenii să știe și să apeleze la valoarea pe care o creezi.

Dacă vrei să știi, cei mai mulți antreprenori: sunt de felul lor artiști într-un domeniu tehnic.  Au o pasiune și au decis că nu sunt plătiți corespunzător pentru asta, alegând să învețe cum să facă vânzări și să monetizeze.

  1. Ți-ai găsit pasiunea și faci și bani cu ea.

Uraaaaaa! E ca și cum ai fi atins Nirvana!

Există și aici o provocare! Să progresezi și să ții pasul cu piața. Pentru că tendința naturală e să îți iubești produsul mai mult decât îți iubești clienții. Și de fapt legile universului spun că trebuie să crești permanent.

Este important să fii conștient că piața se schimbă. Oamenii se schimbă. Societatea se schimbă. Canalele de marketing se schimbă. Și este nevoie să inovezi continuu, să promovezi continuu.

Atâta timp cât ești îndrăgostit orbește de propriul produs, de propria pasiune poți pierde conexiunea cu oamenii, poți pierde din vedere să aduci plus valoarea de care au ei nevoie.

Concluzii

Care ar fi 3 pași care să sintetizeze ce am spus mai devreme:

  1. Analizează mai întâi unde ești. În care dintre cele 4 cazuri.
  2. În funcție de cele 4 situații – acționează.
  3. În oricare dintre cele 4 situatii te aflii va trebui să te instruiești continuu, să comunici continuu, să gasesti și să construiești continuu echilibrul dintre două frecvențe: Pasiunea TA, cu care te-ai născut și nevoia CELORLALȚI de a se hrăni prin pasiunea ta.

SUCCES!